Vill du ha ett av Sveriges viktigaste jobb?

Vill du ha ett av Sveriges viktigaste jobb?

Scanias servicetekniker ser till att mediciner kan köras till sjukhus, att skogsbränderna kan släckas, att din buss kommer i tid, att matvaror kommer fram till restauranger och att renhållningen i vårt land fungerar. Utan lastbilar stannar Sverige. Vi har över 100 lediga jobb på våra verkstäder runt om i landet – vill du bli en av oss?

Idag är nästan alla Scania-fordon uppkopplade, vilket innebär att du och dina kollegor på serviceanläggningen ser hur bilen ”mår” och kallar in den till verkstaden när det behövs. Varken mer eller mindre. Rollen som servicetekniker förändras hela tiden. Idag kan en lastbil bestå av närmare 50 datorer som pratar med varandra supersnabbt, med föraren, med åkeriet och med serviceanläggningen. För servicetekniker är det idag en självklar sak att använda datorer i jobbet. På så sätt går felsökningen snabbare, och du ställer exempelvis in växellådor och andra funktioner med datorns hjälp för att anpassa bilen efter kundens exakta behov.

IntresseanmälanLediga jobb

Världens viktigaste roll?

Det finns ingen lastbil som vunnit lika många utmärkelser de senaste åren som Scanias nya generation. Bästa prestanda, smartaste hytten, lägsta bränsleförbrukningen, ja listan kan göras lång för varför Scania har världens bästa lastbil.

De bästa bilarna behöver också de bästa serviceteknikerna som hjälper åkerierna och bussbolagen att hålla fordonen igång på vägarna. Hos Scania finns det gott om jobb – att serva fordon är ett framtidsyrke!

Möt våra service­tekniker

Möt några av våra ledande service­tekniker som berättar om ett spännande och utmanande framtidsyrke.


Emelie

Emelie Sandman

Servicetekniker


Adnan Matuh

Teknisk specialist


Jon Segersten

Servicemarknadsdirektör



Emelie

Emil Engström

Servicetekniker


Anwar Asad

Servicetekniker


Viktor

Victor Thorsell

Servicetekniker

Utan servicetekniker fungerar inte transporterna i samhället, vilket skulle resultera i att mediciner inte kan köras till sjukhus, matvaror inte kommer fram till butikerna och att renhållningen blir eftersatt. Victor Thorsell har jobbat på Scania i över tio år och är bland annat jourhavande servicetekniker.

Det roligaste med mitt jobb är att man får hänga med ett kul gäng som man trivs med. Vi arbetar bra tillsammans och är ett bra team.

Du kör också servicebilen, vad innebär det?

Jag åker ut och hjälper åkare som behöver hjälp med fordonet på plats. Att vara jourhavande och vara ute på fält är en helt annan utmaning, då är man ensam ute som ska lösa problemet. Kunderna blir ofta väldigt tacksamma. Det är kul med miljöombyte och varierande arbetsuppgifter, och så är det dessutom en bra extrainkomst.

Vad är den största skillnaden i att arbeta som servicetekniker idag och när du började?

Datorn är en viktig del i mitt jobb, som har blivit ännu mer digitalt de senaste åren. Med hjälp av den går felsökningen snabbare. Datorn är inte bara ett verktyg för felsökning. Med den ändrar vi inställningar i växellådan eller anpassar andra parametrar för att lastbilen ska passa kundens behov ännu bättre.

Vad är fördelarna med att datorn blivit ett viktigare verktyg?

Ofta behöver jag inte ens titta på bilen för att identifiera felet. Om jag kopplar upp den via Scania Fleet Management kan jag gör en fjärravläsning och se varför till exempel varningslampan lyser. Kanske behöver kunden inte ens komma in till verkstaden.

Vad tycker du det krävs för att bli en bra servicetekniker?

Man bör vara intresserad av mekanik och teknik. Vara nyfiken och vilja ta reda på hur saker och ting fungerar.